Hvordan kommer en borger i døgnbehandling?

Hvordan kommer en borger i døgnbehandling for stofmisbrug (Serviceloven §101)?

·​Som borger i Danmark har du ret til behandling, hvis du har et problematisk forbrug af rusmidler.

·​Du bør derfor i første omgang kontakte misbrugscentret i den kommune, hvor du bor - enten pr telefon, mail eller ved at møde op på misbrugscentret - for at tale med en medarbejder om hvilke tilbud de har, og hvordan de bedst kan hjælpe dig.

·​Telefonnummer og adresse på misbrugscentret kan findes på kommunens hjemmeside. Vi har også lavet en oversigt over alle misbrugscentrene som kan ses her.

·​Den kommune hvor du har folkeregisteradresse skal tilbyde behandling, hvis du har et stofmisbrug og henvender dig til kommunen.

·​Tilbuddet skal iværksættes senest 14 dage efter din første henvendelse.

·​Tilbydes du behandling, kan du frit vælge et andet tilsvarende tilbud hos en anden aktør.

·​I de fleste tilfælde, hvor en borger ønsker døgnbehandling, vil kommunen tilbyde et mindre intensive tilbud til at starte med, fx et ambulant samtaleforløb, dagbehandling mm. Dette kan være en afklarende periode, hvor kommunen afdækker sociale, somatiske evt. psykiske forhold. Dette er for at kunne målrette behandlingen til den enkeltes behov.

·​Vi anbefaler altid skriftlig korrespondancen med kommunen. I henvendelsen/ansøgningen skal du ansøge specifikt om det tilbud som du selv ønsker, fx ambulant, døgn eller anonym behandling.

·​Ved et eventuelt afslag på en konkret ansøgning skal kommunen begrunde afslaget skriftligt og vedlægge en klagevejledning, så du har mulighed for at klage over afgørelsen.

·​Du har 4 uger fra datoen hvor du har modtaget kommunens afgørelse til at klage over afgørelsen, hvorefter kommunen skal revurdere sagen. Fastholdes afslaget, sender kommunen klagen automatisk videre til Ankestyrelsen, hvor en uvildig gruppe af fagpersoner behandler sagen igen. Ankestyrelsen er den første og eneste klageinstans. (Den erstattede de tidligere Sociale Nævn i 2013).

·​Når Ankestyrelsen har behandlet din klage, får du et skriftligt svar med begrundelsen for afgørelsen.

·​Opbygningsgården tilbyder gratis rådgivning til alle borgere, der henvender sig til os. Det gør vi for at sikre borgerens rettigheder gennem sagsbehandlingen/ansøgning om døgnbehandling.

·​Opbygningsgården kan kontaktes alle hverdage kl. 8.00-15.30 på telefonnummer 97 93 69 55 eller 30 11 69 55, eller pr mail: info@opbygningsgaarden.dk

Du kan læse mere om dine rettigheder og serviceloven her.   Du kan læse mere om de nye retningslinjer for den sociale misbrugsbehandling her.

Nyheder​

En opbyggers beretning
08-01-2020
"En behandling hvor det er første gang nogensinde, jeg har fået arbejdet så meget med mig selv, som jeg har der....hvis jeg selv skal sige det, så har jeg sku forandret mig rigtig meget i den positive retning." Sådan skrev en tidligere beboer på Facebook for nyligt. Læs hele hans beretning.
Læs hele nyheden »
Behandling af unge på 16-17 år
25-11-2019
VI har to pladser til unge under 18 år. Det er vores erfaring, at unge på 16-17 år kan få meget ud af et behandlingsforløb hos os, som gør dem klar til at komme i gang med og gennemføre en uddannelse bagefter.
Læs hele nyheden »
Hvordan gå det med vores beboere 5 år efter endt døgnbehandling?
12-11-2019
Opbygningsgården har i august 2019 lavet en effektmåling af beboere der var i døgnbehandling hos os i 2014. Det viser sig, at 14 af de 18 som vi har interviewet er stoffri idag, og 13 af de 14 har været stoffri i over 1 år. De fleste er kommet i arbejde eller uddannelse. Se alle resultaterne her:
Læs hele nyheden »

Kontakt os ved spørgsmål

Send os din besked eller spørgsmål via vores formular. Vi besvarer din henvendelse hurtigst muligt.​

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Kontaktinformation

​​Opbygningsgården

CVR: 85446010 | Adresse: Årbækvej 10, 7752 Snedsted

Tlf.: 97 93 69 55  E-mail: info@opbygningsgaarden.dk