Hvordan kommer en borger i døgnbehandling?

Hvordan kommer en borger i døgnbehandling for stofmisbrug (Serviceloven §101)?

·​Som borger i Danmark har du ret til behandling, hvis du har et problematisk forbrug af rusmidler.

·​Du bør derfor i første omgang kontakte misbrugscentret i den kommune, hvor du bor - enten pr telefon, mail eller ved at møde op på misbrugscentret - for at tale med en medarbejder om hvilke tilbud de har, og hvordan de bedst kan hjælpe dig.

·​Telefonnummer og adresse på misbrugscentret kan findes på kommunens hjemmeside. Vi har også lavet en oversigt over alle misbrugscentrene som kan ses her.

·​Den kommune hvor du har folkeregisteradresse skal tilbyde behandling, hvis du har et stofmisbrug og henvender dig til kommunen.

·​Tilbuddet skal iværksættes senest 14 dage efter din første henvendelse.

·​Tilbydes du behandling, kan du frit vælge et andet tilsvarende tilbud hos en anden aktør.

·​I de fleste tilfælde, hvor en borger ønsker døgnbehandling, vil kommunen tilbyde et mindre intensive tilbud til at starte med, fx et ambulant samtaleforløb, dagbehandling mm. Dette kan være en afklarende periode, hvor kommunen afdækker sociale, somatiske evt. psykiske forhold. Dette er for at kunne målrette behandlingen til den enkeltes behov.

·​Vi anbefaler altid skriftlig korrespondancen med kommunen. I henvendelsen/ansøgningen skal du ansøge specifikt om det tilbud som du selv ønsker, fx ambulant, døgn eller anonym behandling.

·​Ved et eventuelt afslag på en konkret ansøgning skal kommunen begrunde afslaget skriftligt og vedlægge en klagevejledning, så du har mulighed for at klage over afgørelsen.

·​Du har 4 uger fra datoen hvor du har modtaget kommunens afgørelse til at klage over afgørelsen, hvorefter kommunen skal revurdere sagen. Fastholdes afslaget, sender kommunen klagen automatisk videre til Ankestyrelsen, hvor en uvildig gruppe af fagpersoner behandler sagen igen. Ankestyrelsen er den første og eneste klageinstans. (Den erstattede de tidligere Sociale Nævn i 2013).

·​Når Ankestyrelsen har behandlet din klage, får du et skriftligt svar med begrundelsen for afgørelsen.

·​Opbygningsgården tilbyder gratis rådgivning til alle borgere, der henvender sig til os. Det gør vi for at sikre borgerens rettigheder gennem sagsbehandlingen/ansøgning om døgnbehandling.

·​Opbygningsgården kan kontaktes alle hverdage kl. 8.00-15.30 på telefonnummer 97 93 69 55 eller 30 11 69 55, eller pr mail: info@opbygningsgaarden.dk

Du kan læse mere om dine rettigheder og serviceloven her.   Du kan læse mere om de nye retningslinjer for den sociale misbrugsbehandling her.

Nyheder​

Mldlertidig stop for indskrivninger i coronatider
31-03-2020
Siden d. 11. marts har vi valgt ikke at tage nye beboere ind i behandlingen. Dette er for at passe på de beboere der allerede er indskrevet og de ansatte. Vi er ved at udarbejde en plan for, hvordan vi sundhedsmæssigt forsvarligt kan starte med at tage nye beboere ind - forhåbentligt efter påske.
Læs hele nyheden »
Sundhedsuge på Opbygningsgården
05-03-2020
Vi har i den seneste uge sat særlig fokus på sundhed - både den fysiske og den mentale sundhed - og beboerne har deltaget i en masse aktiviteter på Gården og ude i naturen i smukke Thy!
Læs hele nyheden »
Et lille sted langt ude på landet
19-02-2020
Opbygningsgården er et lille behandlingssted i naturskønne Thy. I vores seneste nyhedsbrev fortæller vi om fordelene ved at være i misbrugsbehandling på et lille sted på landet
Læs hele nyheden »

Kontakt os ved spørgsmål

Send os din besked eller spørgsmål via vores formular. Vi besvarer din henvendelse hurtigst muligt.​

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Kontaktinformation

​​Opbygningsgården

CVR: 85446010 | Adresse: Årbækvej 10, 7752 Snedsted

Tlf.: 97 93 69 55  E-mail: info@opbygningsgaarden.dk