De nye retningslinjer for den sociale stofmisbrugsbehandling

Socialstyrelsen har d. 3. marts 2016 udgivet nye retningslinjer for den sociale stofmisbrugsbehandling.   

Du kan se retningslinjerne her.

Kommunerne har pligt til at yde social stofmisbrugsbehandling til borgere med behandlingskrævende stofmisbrug efter Servicelovens § 101.  Kommunerne har ligeledes pligt til at sikre forsyningen af tilbud, enten ved at oprette egne tilbud eller ved at samarbejde med andre kommunale, regionale eller private tilbud.  

Læs mere om hvad loven siger her.

De nationale retningslinjer for den sociale stofmisbrugsbehandling er den del af udspillet "Bedre kvalitet i stofmisbrugsindsatsen" også kaldt stofmisbrugspakken, som den daværende regering lancerede i 2012.

I de nationale retningslinjer er der lagt på, at tilrettelæggelsen af behandlingen tilgodeser borgernes forskellige behov og altid tager udgangspunkt i den enkelte borgers ønsker og erfaringer.

Formål med de nye retningslinjer

Formålet med retningslinjerne er, at kommunen råder over en vifte af behandlingstilbud, der tilgodeser de forskellige borgergruppers behov for indsatser og ydelser relateret til stofmisbruget.  Tilbuddene skal være differentierede i forhold til borgernes livssituation og mål for behandling.

Behandlingsforpligtelse

Servicelovens § 101 fastsætter krav om, at kommunen iværksætter et socialt behandlngstilbud inden for 14 kalenderdage efter borgerens første henvendelse.  Den sociale stofmisbrugsbehandling skal ifølge serviceloven være indrettet sådan, at der kan gives tilbud til alle typer af mennesker med stofmisbrug.  Behandlingstilbuddene bør tage højde for, at mennesker med stofmisbrug har forskellige målsætninger og behov.  Behandlingstyperne inden for den sociale stofmisbrugsbehandling kan opdeles i fire former med stigende intensitet:

Ad hoc samtaler

Ad hoc samtaler referer til kontakt, hvor borgere har mulighed for at tale med en behandler.  Samtalerne indgår dog ikke som en del af et egentligt behandlingskoncept.  Ad hoc samtaler kan derfor være en ydelse til borgere, der ikke har behov for et struktureret samtaleforløb, men blot har brug for at kunne henvende sig en gang imellem, når der opstår behov for det. 

Ambulant behandling

Ambulant behandling kan karakteriseres som et lavintensitets-tilbud, hvor målet både kan være skadesreduktion og stoffrihed.  Ydelsen leveres 2-8 gange om måneden, og tilpasses den enkelte borgers situation og behov.  Derfor kan kontakten også variere både i intensitet og varighed, således at nogle borgerforløb er meget tætte, mens kontakten med behandlingsstedet i andre forløb foregår i varierede intervaller.  Ambulant behandling er i modsætning til døgnbehandling karakteriseret ved, at behandlingen finder sted i tilknytning til personens nærmiljø.  Centrale elementer i ambulant behandling er rådgivning, individuelle samtaleforløb og gruppebehandling.

Dagbehandling

I dagbehandling ydes en struktureret behandling.   Borgerne møder typisk mandag til fredag, 5-8 timer dagligt, og deltager ifølge et fast skema.  I dagbehandling støttes borgerens individuelle mål med en kombination af aktiviteter, projektforløb, individuelle samtaler og gruppesamtaler.  Forløbet kan omfatte undervisning, aktivering og sociale støttetilbud - ud over behandling for stofmisbrug.  Dagbehandling kan være det primære behandlingsforløb, men kan også anvendes til for- eller efterbehandling.

Døgnbehandling

Døgnbehandling er det mest omfattende behandlingstilbud, og retter sig generelt mod de mest belastede borgere med stofmisbrug. Tilbuddet gives i de tilfælde, hvor ambulant behandling eller dagbehandling ikke vurderes at være dækkende.  Formålet med døgnbehandling kan være stoffrihed eller stabilisering.  Stoffri døgnbehandling er oplagt, hvis man antager, at borgeren er nødt til at komme væk fra sit sædvanlige miljø og sine relationer for at kunne koncentrere sig om sin behandling og herigennem opnå stoffrihed.  Nogle døgnbehandlingstilbud stræber først og fremmest efter at stabilisere borgeren, og har derfor ikke stoffrihed som primært mål. 

Taget fra de nye retningslinjer for den sociale stofmisbrugsbehandling. 

Se også www.socialstyrelsen.dk

Nyheder​

Mldlertidig stop for indskrivninger i coronatider
31-03-2020
Siden d. 11. marts har vi valgt ikke at tage nye beboere ind i behandlingen. Dette er for at passe på de beboere der allerede er indskrevet og de ansatte. Vi er ved at udarbejde en plan for, hvordan vi sundhedsmæssigt forsvarligt kan starte med at tage nye beboere ind - forhåbentligt efter påske.
Læs hele nyheden »
Sundhedsuge på Opbygningsgården
05-03-2020
Vi har i den seneste uge sat særlig fokus på sundhed - både den fysiske og den mentale sundhed - og beboerne har deltaget i en masse aktiviteter på Gården og ude i naturen i smukke Thy!
Læs hele nyheden »
Et lille sted langt ude på landet
19-02-2020
Opbygningsgården er et lille behandlingssted i naturskønne Thy. I vores seneste nyhedsbrev fortæller vi om fordelene ved at være i misbrugsbehandling på et lille sted på landet
Læs hele nyheden »

Kontakt os ved spørgsmål

Send os din besked eller spørgsmål via vores formular. Vi besvarer din henvendelse hurtigst muligt.​

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Kontaktinformation

​​Opbygningsgården

CVR: 85446010 | Adresse: Årbækvej 10, 7752 Snedsted

Tlf.: 97 93 69 55  E-mail: info@opbygningsgaarden.dk